Oprócz serii tematycznych (Kolędy Podkarpacia, Muzyka Podkarpacia, koncerty z festiwalu Pieśń Naszych Korzeni) Stowarzyszenie publikowało jako wydawca, współwydawca lub wspierało jako patron również inne dzieła.
W celu sprawdzenia dostępności prosimy o kontakt mailowy.
966 – Jerycho & Marcel Pérès
książka CD
Wydawca: ARS SONORA
Wprowadzenie wydawnicze:
Dziewięć, sześć, sześć – każdy Polak wie, co to oznacza. Co ciekawe, pierwsze zachowane do naszych czasów pisane źródło tej daty to Rocznik kapituły krakowskiej dopiero z ok. 1266 roku, który korygował nieco wcześniejszy przekaz Rocznika dawnego świętokrzyskiego o jeden rok. Nasi kronikarze – m.in. Gall Anonim i Wincenty Kadłubek
– przedstawiali opis wydarzeń, nie podając konkretnej daty, a poszczególne relacje nieco się różniły. Od połowy XV wieku królowała wersja Jana Długosza, według którego książę Mieczysław (!) najpierw przyjął chrzest (w roku 965), a dopiero później pojął za żonę Dobrawę. Wiarygodność opowieści Długosza zakwestionowano w XIX wieku i rozpoczął się czas polemik i dyskusji, ale szczęśliwie (i bardzo pragmatycznie) zakończyły się one w roku 1890, kiedy to historyk Władysław Abraham opublikował swoje dzieło Organizacja Kościoła w Polsce do połowy XII wieku – jego ustalenia zostały przejęte przez autorów syntez historii Polski, podręczników szkolnych, a także przez oficjalną historiografię państwową i kościelną.
Kluczową rolę dla obecności daty „966” w świadomości Polaków miały obchody 1000-lecia Chrztu Polski i przygotowania do nich zwane „Wielką Nowenną Tysiąclecia Chrztu” (1957-1966). Trzeba pamiętać, że miało to miejsce w czasach komunistycznej dominacji i „966” stało się symbolem chrześcijańskiej – katolickiej tożsamości naszego narodu, na przekór próbom zawłaszczenia tej daty przez ówczesne władze państwowe.
Rok 2016, dzięki obchodom 1050. rocznicy Chrztu Polski, przybliżył tę datę kolejnemu pokoleniu Polaków. W tym właśnie roku zespół jerycho pod kierunkiem Marcela Pérèsa przygotował program Chrzest Mieszka księcia polskiego, który swoją premierę miał w katedrze płockiej 11 listopada 2016 roku. Koncert poprzedziły warsztaty zorganizowane przez Stowarzyszenie „Muzyka Dawna w Jarosławiu”, a cały projekt został dofinansowany przez Narodowe Centrum Kultury oraz Instytut Muzyki i Tańca.
We wrześniu roku 2017, w Bazylice św. Jana Chrzciciela w Brochowie, odbyła się sesja nagraniowa z udziałem Marcela Pérèsa, podczas której zarejestrowano materiał prezentowanej płyty. Dużym przeżyciem była dla zespołu możliwość wykonania tego programu w katedrze w Poznaniu, a więc prawdopodobnym miejscu chrztu Mieszka, podczas Festiwalu Muzyki Dawnej „Katharsis” w 2018 roku.
PŁYTA DOSTĘPNA
Orkiestra Czasów Zarazy – STIL POLONAISE
Broszura i płyta CD.
Wydawca: Ayros i Stowarzyszenie „Muzyka Dawna w Jarosławiu”
KOLEKCJA J. H. DAHLHOFFA jest największym zbiorem XVIII wiecznej, tanecznej muzyki popularnej w krajach niemieckojęzycznych. Johann Heinrich Dahlhoff (1704-1764) był wiejskim muzykiem, prawdopodobnie skrzypkiem, z westfalskiej wioski Dniker. Pełnił tam funkcję kościelnego w miejscowym zborze ewangelickim. Do jego obowiązków należała zaś również organizacja rozrywek dla miejscowej wspólnoty, co sprowadzało się głównie do aranżowania zabaw tanecznych oraz dostarczania i wykonywania stosownego repertuaru. W ten sposób, w ciągu kilku dziesięcioleci, powstał zbiór złożony z kilku tysięcy melodii tanecznych spisanych później przez syna Johanna Heinricha – Johanna Dietricha. Cała kolekcja złożona jest z 10 tomów (przeszło 1400 stron) i przechowywana jest w Staatsbibliothek Preussischer Kulturbesitz w Berlinie.
Płyta CD zawiera wykonania wybranych utworów z manuskryptu MS 4023. Broszura zawiera zapis nutowy wybranych utworów.
PŁYTA I BROSZURA DOSTĘPNE
Konteksty (2014/4 303), Muzyka i Pamięć, Pieśń Naszych Korzeni
Numer kwartalnika „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” z 2014 roku, w całości poświęcony organizowanemu przez Stowarzyszenie „Muzyka Dawna w Jarosławiu” festiwalowi „Pieśń Naszych Korzeni”. Zawiera teksty m.in. Jordiego Savalla, Marcela Pérèsa, Björna Schmelzera, Lycourgosa Angelopoulosa, Vladimira Ivanoffa i Benjamina Bagby’ego traktujące o muzyce dawnej i jej interpretacji, fenomenie jarosławskiego festiwalu, duchowości i tradycji liturgicznej.
NAKŁAD NA WYCZERPANIU