Letnia Akademia Madrygałów / Accademia Estiva del Madrigale odbędzie się w dniach 1-8 lipca 2016 roku w Jarosławiu.
Madrygał jest uważany za najwyższy stopień rozwoju wokalnej polifonii: to muzyka stworzona w oparciu o tekst poetycki o niepośledniej jakości artystycznej. Wśród autorów tekstów madrygałów znajdujemy największych, „kanonicznych” poetów dawnej literatury, takich jak Francesco Petrarca, Giovan Battista Guarini, Torquato Tasso, i wielu innych.
Muzyka jest tutaj ściśle związana ze słowem, które jest dla niej nie tylko punktem wyjścia: chodzi o swoisty przekład znaczeń i figur retorycznych z języka poetyckiego na muzyczny. Według słów samego Monteverdiego, zawartych w pismach dotyczących „seconda prattica”, muzyka ma być podporządkowana „afektom”, czyli emocjom zawartym w tekście.
Podstawą pracy podczas tygodniowych warsztatów w roku 2016 będą “Intermedi per la Pellegrina”.
„La Pellegrina” to komedia zlecona w 1564 przez Ferdynanda I Medyceusza Girolamowi Bargagliemu. Wystawiona została z okazji zaślubin Ferdynanda z Cristiną z Loreny. W dzieło zostało włączonych sześć „Intermediów i Koncertów na wesele Ferdynanda Medyceusza i Christiny z Loreny”, zorganizowanych przez Giovanniego Bardi, kapelmistrza słynnej Cameraty de’ Bardi. To jej członkowie skomponowali i ułożyli teksty do rzeczonych Intermediów, będących podówczas najbogatszymi i najbardziej spektakularnymi utworami renesansu. Ich tematyka została zaczerpnięta z mitologii, a wśród kompozytorów można znaleźć wielkie nazwiska, takie jak Luca Marenzio, Cristofano Malvezzi, Giulio Caccini, Jacopo Peri. „Intermedia” stanowią pierwszy krok w stronę opery, czerpiącej z repertuaru madrygałowego. Bez nich trudno wyobrazić sobie Monteverdiego i jego „Orfeusza”.
„Intermedia” mają formę polifoniczną, od 4 do 15 głosów i instrumentów (basso continuo, smyczki i instrumenty dęte, które podwajają głosy). Wybór konkretnych utworów zostanie dokonany w drugiej kolejności, kiedy znana będzie definitywna lista uczestników Akademii.
Tygodniowa praca warsztatowa obejmie następujące zagadnienia:
– konstrukcja dźwięku w zespole wokalnym,
– intonacja mezotoniczna (tercje czyste i kwinty temperowane),
– analiza złożonych znaczeń poetyki madrygałowej,
– indywidualne lekcje śpiewu, techniki wokalnej, skrzypiec, dawnych instrumentów szarpanych (lutnia, teorba, gitara) i basso continuo.
Praca będzie miała charakter porannych i popołudniowych lekcji mistrzowskich prowadzonych przez uznane autorytety w tej dziedzinie. Wieczory będą zarezerwowane na prezentacje muzyczne (w tym prezentacje mistrzowskie, egzemplifikujące wykonawstwo muzyki tego okresu i prezentację efektów warsztatów w postaci otwartego dla publiczności koncertu.
Nie ma ograniczeń wiekowych dla uczestników warsztatów. Podstawowym językiem kursu będzie język angielski.
Koszt uczestnictwa w Letniej Akademii Madrygałów wynosi 500 zł i obejmuje:
– udział w warsztatach,
– materiały warsztatowe,
– zakwaterowanie i wyżywienie.
Zadanie dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego